Belum Terlambat Mengenal Al-Quran, Atok Usia 60 Tahun Jadi Al-Hafiz Tertua Di Madrasah

Kebiasaanya, kita lihat di pusat-pusat tahfiz para pelajarnya adalah daripada golongan anak muda remaja yang dihantar ibu bapa mereka untuk menjadi seorang hafiz Al-Quran.
Kerana ramai yang berangapan di usia muda inilah ingatan lebih senang dan cepat untuk menghafal. Namun, buat seorang lelaki warga emas yang berusia 60 tahun, umur bukanlah penghalang untuknya mencapai impian menjadi hafiz Al-Quran.

Belajar Quran di usia 54 tahun

Better than late never, itukah yang dapat digambarkan mengenai bekas tentera dikenali sebagai Masrukhin apabila dia mula belajar menghafaz Al-Quran ketika berumur 54 tahun di Madrasatul Qur’an Terbuireng, Indonesia.
Bukan mudah baginya untuk 30 juzuk ditambah dengan faktor usia dan juga pekerjaan sebagai pengawal keselamatan, Masrukhin perlu membahagikan masanya sebaik mungkin.

Setiap hari hafal Al-Quran

Mengambil masa enam tahun untuk menghabiskan hafalan, warga emas berusia 60 tahun ini berkata, bahawa dia sentiasa menghabiskan masa lapangnya untuk membaca dan menghafal Al-Quran.
Tambahnya, setiap hari kecintaan terhadap ayat-ayat suci Allah semakin menebal di jiwa, dalam satu hari dia akan memastikan dapat menghafal satu muka surat.
Berkat usaha dan kesungguhannya, Masrukhin telah menerima Ijazah Hafidz kerana berjaya menjadi menghafal 30 juzuk Al-Quran, sekaligus menjadi hafiz tertua di madrasah tersebut yang diangkat sebagai Al-Hafiz.
Disebabkan sifat dan kejayaannya, Masrukhin yang juga pengawal keselamatan madrasah tersebut telah dihadiahkan pakej umrah, sebagai menghargai atas dedikasinya bertahun-tahun berkhidmat di pusat tahfiz itu.


Sumber : duta.co