Dong Zong gembira akhirnya rancangan ’10+6′ mereka jadi kenyataan

Rancangan kerajaan PN untuk terus memajukan dan membina 10 SJKC baru dan memindahkan enam yang lain ke tempat yang lebih besar telah mendapat pujian dari kumpulan pendidik Dong Zong, lapor Sin Chew Daily.

Presidennya, Tan Tai Kim mengatakan bahawa dia merasa gembira dengan pengumuman rancangan Presiden MCA Datuk Seri Dr Wee Ka Siong baru-baru ini mengenai rancangan itu, sambil menambah bahawa ia akan menyelesaikan masalah bilik darjah yang sesak dan kesesakan lalu lintas di sekolah-sekolah sekarang.

Langkah itu dipuji kerana akan menyambung semula rancangan asalnya, yang sebelumnya ditangguhkan semasa pemerintahan Pakatan Harapan.

Sebelumnya dilaporkan bahwa rancangan itu, yang dikenal sebagai rancangan “10 + 6”, adalah rancangan yang telah mendapat persetujuan MCA dari kerajaan pada tahun 2017.

Dr Wee, yang kini menjadi menteri kerajaan, mengumumkan minggu lalu bahawa rancangan itu akan dimulakan semula.

Dia telah mengkritik pemberhentian kerajaan Pakatan Harapan terhadap pembinaan SJKC Sim Mow Yu, sebuah sekolah di antara mereka yang berada di bawah rancangan 10 + 6, dengan alasan bahawa ada SJKC lain yang berjarak kurang dari 2km dari lokasi bangunan yang dicadangkan.

Begitu juga, Tan juga mengkritik alasan yang diberikan oleh pentadbiran sebelumnya kerana menolak rancangan membina sekolah baru.

Dia menunjukkan bahawa menurut garis panduan perancangan sekolah 1999 dari pemerintah pusat, sebuah sekolah vernakular Cina dibenarkan dibina selagi kawasan perumahan mempunyai populasi melebihi 3,000 orang, dan sekolah itu mesti berada dalam jarak 0,4 km dan 0,8 km kawasan perumahan atau tidak boleh melebihi 10 minit masa perjalanan.

Ini, kata Tan, sangat berbeza dengan peraturan 2km yang dikenakan oleh kerajaan sebelumnya.

“Pendidikan Cina selalu menjadi gerakan masyarakat. Peserta terbesar selalu menjadi akar umbi dalam masyarakat Cina dan pendidik Cina.

“Kita perlu mempromosikan perkembangan pendidikan Cina dan mencegah kehancurannya dari kekuatan luar,” kata Tan.