Ahmed Skjetne (75 tahun), Mantan Pendeta Sweden Memeluk Islam, Dipujuk oleh Gereja untuk Kembali, tetapi Tetap Istiqomah dalam Islam

Pendeta Kristian Sweden Leif Skjetne (75 tahun) menyatakan masuk Islam, menukar namanya menjadi Ahmad Skjetne dan menetap di Maghribi.

TV SVT Sweden dikeluarkan beberapa hari yang lalu mengenai kisahnya dan bagaimana seorang pelarian Muslim dari Maghribi memeluknya menjadi Islam.

Gereja itu menghantar delegasi ke Maghribi untuk memujuknya untuk meninggalkan Islam tetapi dia tetap setia

Ahmed Skjetne, 75, telah bekerja sebagai pastor di Gereja Sweden selama 30 tahun. Dan hampir 15 tahun itu, dia aktif dalam perawatan pastoral Skillingaryd, tetapi tiga tahun yang lalu dia memutuskan untuk masuk Islam. Dia kemudian menukar nama Leif menjadi Ahmad / Ahmed.

Dalam temu bual dengan TV SVT, Ahmed Skjetne, bekas pendeta, mengatakan bahawa dia biasa bekerja dengan masalah pelarian dan berurusan dengan pelarian sepanjang hidupnya.

Begitulah juga bagaimana dia menjadi tertarik dengan Islam.

"Seorang guru di SFI (orang Sweden untuk pendatang, nota editor) memanggil saya dan mengatakan mereka mempunyai bekas pelajar yang tidak suka tinggal di perumahan pelarian dan bertanya-tanya apakah dia boleh berpindah ke rumah saya," kata Ahmed Skjetne.

Akhirnya, lelaki pendatang yang berasal dari Maghribi itu berpindah rumah ke Ahmed Skjetne. Dia adalah seorang Muslim yang taat dan berdoa lima kali sehari.

"Ini memberi inspirasi kepada saya dan pada tahun 2016 saya bahkan berpuasa pada bulan Ramadhan. Pada bulan Disember 2017, saya mengucapkan dua kalimat shahdat kepada Islam," kata Ahmed Skjetne.

Menurut Ahmed Skjetne, Gereja Sweden berusaha merekrutnya lagi, tetapi tanpa kejayaan.

"Mereka menghantar seorang penolong diakon ke Maghribi untuk berusaha menyelamatkan saya (untuk kembali ke agama Kristian). Tetapi saya tidak memerlukan penyelamatan," katanya.

Kini perjalanan Ahmed dari agama Kristian ke Islam telah menjadi filem dokumentari yang dibuat oleh Tomas Blideman dan Alex Bolevin.

Filem 'The Confession' tayang perdana di SVT 1 pada hari Selasa, 8 September 2020 jam 21.00.