Korea Utara ar4h ‘temb4k untuk bvnuh’ untuk ceg4h penul4ran c0vid-19

Komander tentera Amerika Syarikat (AS) di Korea Selatan mend4kwa pihak berkuasa Korea Utara sudah mengeluarkan ar4han ‘temb4k untuk bvnuh’ bagi menceg4h penul4ran C0vid-19 dari China.
Hingga kini, Korea Utara tidak mengesahkan sebarang kes w4bak itu yang melanda seluruh dunia sejak tercetvs di China.
Pyongyang menutup sempadannya dengan China pada Januari lalu dalam usaha menceg4h jangk1tan dan media negara itu melap0rkan bahawa per1ntah darvrat dinaikkan ke tahap maksimvm Julai lalu.
(Gambar fail) Komander Tentera AS di Korea (USFK), Robert Abrams. - FOTO AFP(Gambar fail) Komander Tentera AS di Korea (USFK), Robert Abrams. – FOTO AFP
Komander Tentera AS di Korea (USFK), Robert Abrams berkata, penutupan sempadan itu bagaimanapun menyebabkan permintaan meningkat terhadap barangan seludup, sekali gus mendorong pihak berkuasa untuk campur tangan.
“Korea Utara memperkenalkan zon penampan baharu, satu atau dua kilometer di sempadan China.
“Mereka ada SOF (Pasukan Operasi Khas) Korea Utara di luar sana. Pasukan yang teg4s, mereka menerima ar4han temb4k untuk bvnuh,” katanya pada satu persidangan dalam talian anjuran Pusat Pengajian Antarabangsa dan Strategik (CSIS) di Washington, semalam.
Korea Utara arah 'tembak untuk bunuh' | Harian Metro
Korea Utara kesan kes disyaki Covid-19 pertama
Beliau berkata, penutupan sempadan itu turut ‘mempercepatkan kesan’ sek4tan ekonomi terhadap Korea Utara berikutan pr0gram nvklear negara berkenaan, dengan import dari China mer0sot 85 peratus.
Korea Selatan juga bergelut dengan kesan Taufan Maysak di mana media negara itu melap0rkan bahawa lebih 2,000 kediaman mvsnah.
Korea Utara ikrar hukum pegawai susulan kematian akibat taufan | Asia | Berita Harian
Justeru, Abrams tidak menj4ngkakan untuk melihat sebarang pr0v0kasi besar daripada Py0ngyang dalam masa terdekat walaupun negara itu berkemungkinan menvnjuk-nvnjuk dengan sistem senjata baharu sempena sambutan ulang tahun ke-75 parti pemer1ntah.
“R3gim itu – iaitu tentera – sedang memberi tumpuan utama untuk memulihkan negara mereka dan membantu mengvrangkan risiko C0VID-19,” katanya. – AFP
Sumber: Berita Harian