‘Bila Buka Lampu Rupa-Rupanya…’ – Ibu Terkejvt Tengok Beb0la ‘Mata’ Anak Terkelvar


Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memlkul. Itulah ungkapan yang sesuai menggambarkan situasi yang dialami seorang bayl, Muhammad Aus Azizul apabila dia dilahirkan tanpa beb0la mata. Lebih mervntun hati apabila mengetahui mata kiri bayl ini juga terdapat ketvmbuhan.

Beb0la mata terkeluar, berd4rah

Menerusi laporan yang dipetlk daripada Sinar Harian, keadaan kedua-dua mata bayl berusia enam bulan ini hanya disedari selepas dia dilahirkan. Menurut ibu, Nurul Izzati Jaffar memaklumkan bahawa anak lelakinya itu kemudian dipakaikan mata p4lsu.

Tetapi lain pula yang jadinya apabila mata p4lsu pada kel0pak kanan Aus sudah mulai l0nggar dan rengg4ng disebabkan pertvmbuhan fizikalnya. Menceritakan kisah itu, Nurul Izzati mengakui terkejvt melihat keadaan mata Aus yang sudah berd4rah sedangkan pada pagi kejadlan anaknya itu bermain seperti biasa.

Saya seolah-olah terpvtus ny4wa ketika melihat sebelah matanya berdrah ketika bangun daripada tidur Subuh kelmarin.

Saya melihatnya dalam s4mar-s4mar gelap bilik sebelum perasan ada lingk4ran hltam di sekeliling kel0pak mata. Apabila buka lampu rupanya-rupanya d4rah. Dalam cem4s saya lap d4rah itu dan memandikannya lalu bergegas membawanya ke H0spital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II).

Perbelanjaan makan k0s yang tinggi

Selepas pemerlksaan, d0ktor telah membenarkan Aus pulang ke rumah selain memberi ubt titls antlbi0tik bagi mengelakkan jngkltan kvman. Bukan itu sahaja, kakak Muhammad Aus turut meng4lami msalah kesihatan iaitu penyklt asma dan memerlukannya menggunakan inh4ler.

Tiga pkar mem4ntau Aus dan apabila usia 4 tahun, dia akan memakai mata p4lsu yang k0snya antara RM500 sehingga RM1,000.

Difahamkan, Muhammad Aus merupakan pemegang kad orang kurang up4ya (0KU) dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) tetapi mereka masih belum menerima sebarang bantvan. Nurul Izzati meng4kui segala perbel4njaan memakan k0s yang agak tinggi memandangkan suaminya hanya memperoleh sebanyak RM1,500 sebulan manakala dia hanyalah suri rumah yang sedang cuba pelbagai inisi4tif untuk menambah pendapatan.

Oleh itu, sekiranya ada sesiapa yang berhasrat membantu boleh salurkan ke akaun Nurul Izzati Jaffar Bank Islam 03018021281076 atau menghubunginya di talian 016-9517691.

Sumber: Sinar Harian